0

Dzieje Stoczni Gdańskiej do 1947 roku

Gdańsk jest niewątpliwie jednym z najważniejszych polskich miast jednocześnie posiadającym jedną z najciekawszych historii. Nie wolno nam zapominać także, że to właśnie w Gdańsku rozpoczął się upadek ZSRR i początek nowej demokratycznej Polski. Z pewnością wszyscy już się domyśla o czym dokładnie będzie ten artykuł.

Stocznia Gdańska jest w sumie młoda w konfrontacji do samego miasta, pierwsze notatki o budowie okrętów co prawda określa się na piętnasty wiek, lecz pierwsza oficjalna stocznia to początek wieku XIX. Dokładnie w 1904 roku, powstała stocznia Jana Klawittera, na początku budowane tutaj były drewniane żaglowce, później jednak również parowce rzeczne.

W 1844 roku Niemcy zakupili tereny blisko miasta gdzie z początkowej przystani Marynarko Wojennej powstał Królewski Zakład Budowy Korwet.

Zakład ten w 1871 roku dostał nazwę Stoczni Cesarskiej, która w pełni była własnością państwa niemieckiego. Pod koniec tego wieku obok Stoczni Cesarskiej wybudowana została Stocznia Schichaua, której celem była budowa statków pasażerskich, handlowych, towarowych, a także krążowników wojennych. Po przegranej przez Niemcy I wojny światowej, stocznia przypadła pod zarząd międzynarodowy gdzie główne udziały miały takie kraje jak Polska, Wielka Brytania, Francja i Wolne Miasto Gdańsk. Do czasów Drugiej Wojny Światowej, zarówno Polska jak i wspierana przez hitlerowskie Niemcy Wolne Miasto Gdańsk dążyło do poszerzenia swoich interesów w stoczni.

W 1937 brytyjski kapitał w stoczni został zakupiony przez Niemców tym samym najważniejszą rolę w stoczni posiadali hitlerowcy. Po wybuchu Drugiej Wojny Światowej stocznia na początku przypadła Wolnemu Miastu Gdańsk by z czasem wraz z Gdańskiem znaleźć się pod zarządem Niemców. W okresie wojennym obie stocznie miały rolę produkcyjna na potrzeby hitlerowskiej Kriegsmarine – budowano tutaj głownie okręty podwodne

Po ukończeniu działań wojennych oraz przejęciu przez Polskę miasta Gdańsk wraz z całym kompleksem przemysłowym utworzono Zjednoczenie Stoczni Polskich. Jego celem miało być odbieranie z rąk rosyjskich terenów stoczniowych oraz ich organizacja. Działania te skończono 30 VIII 1945 roku. W skład kompleksu stoczniowego Gdańsk weszły Stocznia nr 1 – dawca stocznia Gdańska, stocznia nr 2 – dawna stocznia Schichaua, stocznia numer trzy – dawna Fabryka Wagonów, stocznia nr cztery – dawna Stocznia Wojana.

Pierwszy rok po wojnie dla Stoczni numer jeden był udany, wyremontowano tutaj zatem 166 statków oraz zbudowano m.in 1812 ciągników. W tym też roku zakładano wdrożyć plan 10 letni, którego zadaniem był intensywny rozwój stoczni aby mógł zbudować dla polskich armatorów 164 statki handlowe. W rok później do życia powołano Stocznię Gdańską po połączeniu Stoczni nr 1 i Stoczni n2.

Zachęcam zatem do wybrania się do Trójmiasta szczególnie do Gdańska oraz w okolice Stoczni, każdy kto postanawia zostać dłużej musi koniecznie skorzystać z atrakcyjnej oferty udostępnionej przez znane w kraju z dobrego komfortu oraz wyśmienitych posiłków – Hotele Gdańsk. Zdecydowanie warto tutaj polecić Hotel Parnas, słynący z połączenia dobrej konkurencyjnej ceny z wysoka jakością obsługi.

Powinno się jednak pamiętać, że Gdańsk do zaoferowania ma Hotele, szczególnie godnymi polecenia są te Hotele Gdańsk, które znajdują się w na starym mieście

Zapraszamy również do skorzystania z ich bogatej ofery na wynajem sal szkoleniowych

Artykuł godny polecenia – redakcja

Powiązane:

  1. Sala Cztery Pory Roku, Rydzyna, sala do 80 osób ZAMEK SIMP W RYDZYNIE wita wszystkich zainteresowanych swoją ofertą do wynajmowania sal, a w szczególności wspominamy o Sala Cztery Pory...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Why ask?